Magda Holm

Magda Holm, filmstjärnan från Gamleby

 

År 1898 födde Knut och Anna Holm dottern Magda. Hon var det tredje barnet i syskonskaran efter Yngve och Tore, de båda berömda seglarbröderna och Yachtkonstruktörerna. Magda fick sitt namn efter Knuts okända syster som avled i spanska sjukan i sin ungdom. Trots att Magda var flickan i familjen och pappas ögonsten så krävdes det av henne att hon seglade perfekt liksom sina bröder. Därmed kom hon att bli en av pionjärerna inom kvinnoseglingen med kvinnlig besättning. Men det var inte inom seglingen som Magda rönte sina största framgångar utan hon fick realisera sin fars dröm om en karriär på teatertiljan.

Knut hade i början av 1890-talet fått chansen att gestalta Löparnisse på en teaterscen i Chicago. Det var en operett och mottagandet blev enligt Knut Holm blandat. Han lade sin skådespelarkarriär på hyllan och satsade istället på att återvända till Sverige för att bygga snabba segelbåtar.

Det fick bli dottern Magda som utvecklade skådespelartalangen istället. Alltså sändes hon till Köpenhamn efter avslutad skolgång i Västervik, för att ta teaterlektioner hos den Danska skådespelerskan Sophie Mantzius. Efter ett år där blev hon antagen vid Dramatens elevskola i Stockholm, där hon endast behövde ett av tre år för att gå ut som etta i sin klass. Magda Holm debuterade 1917 på Dramaten som Ida i ”Kära släkten”. Hon etablerade sig omedelbart bland de stora skådespelarna och hade många huvudroller mot den tidens gigant Gösta Ekman och spelade på alla de stora teatrarna. även om recensenterna var kritiska till de uppförda styckena så var omdömena om Magda överlag positiva. De skrev att hon hade ett äkta tonfall och naturlighet på scen och hon blev känd för sin ”skälmska friskhet och temperament”. Hon kunde spela seriösa roller men hennes stora insats var som komedienn.

Det var genom filmen hon nådde en större publik. Under stumfilmseran var hon flitigt använd med sitt flickaktiga utseende och graciösa och harmoniska rörelsemönster.

Hon gjorde huvudrollen i tre filmer 1924, ”En piga bland pigor”. där hon spelar en lättsinnig jazzflicka som för att vinna sin allvarlige och seriöse tilltänkte får härdas i ladugården med att mjölka och sköta djur, ”där fyren blinkar” och ”Grevarna på Svansta”. Efter debuten på vita duken skrev recensenten Marfa i Dagens Nyheter ”i huvudrollen spelar Magda Holm, tydligen ett gott förvärv för den svenska filmen. Hon är inte bara söt, utan även fullt naturlig, pigg och livad och fullt graciös som en liten sädesärla. Dessutom är hon den enda av våra yngre skådespelerskor som inser nödvändigheten av kroppskultur, det bevisade inte bara hennes gymnastikövningar i början av filmen, utan hela hennes sätt att röra sig.” Efter premiären på ”Grevarna på Svansa skrev Marta: ”Magda Holm som den unga tattarflickan är söt och käck och rör sig förträffligt,om hon arbetade ut sin typ och på allvar gick in för att göra något av sin mimik, skulle hon bestämt kunna bli något i stil med Colleen Moore. De har något av samma snärt på temperamentet.” 1925 gjorde hon ”Skepparegatan 40”. Året därefter gjorde hon huvudrollerna i ”Charleys tant” och den mycket omtalade ”Flickan i frack”,regisserad av Karin Swanström. Här gör Magda sin bästa roll som Katja Kock som chockerar alla med att komma till studentbalen klädd i frack, röka cigarrer och dricka sprit. Stockholmstidningen skriver efter premiären: ”Magda Holm har vunnit så mycket i mjukhet och uttrycksfullhet att det var en upplevelse att återse henne. Hon är så härligt naturlig i sin glittrande munterhet, det är en verkligt personlig stil över hennes spel.” 1927 hade hon huvudrollen i den Norska filmen ”Syv dager for Elisabeth”. Magda blev flitigt engagerad under stumfilmens sista skälvande dagar. När depressionen kom avstannade filmindustrin och det råkade sammanfalla med talfilmens intåg. Magdas enda huvudroll i en talfilm är ”Svärmor kommer” från 1932, tre år efter den första Svenska talfilmen ”Säg det i toner”, som hade premiär december 1929.

Från Kiki Lundh av Georg Lowejko