Tore Holm

Tore Holm 1896-1977

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tore Holm föddes i Gamleby den 25 november 1896 som andre son till grundaren av Holms Yachtvarv, den legendariske Knut Holm, som vid den här tiden arbetar som styrman på ångaren ”Tjust”. Tore är en lugn och tillbakadragen pojke som tålmodigt arbetar sig igenom skolan, tills han 1922 står som färdig civilingenjör vid KTH i Stockholm. Hans ensamarbete behandlar ”Per Brahes” förlistning på Vättern. Redan som femåring får Tore och hans äldre bror vara med och bygga den första fenkölsbåten ”Bris” i uthuset till den nybyggda villan på Garpedansberget. Som brukligt är vid den här tiden är pappa Knut en dominant och krävande far. Pojkarna får lära sig seglingen och båtarnas konstruktion från grunden.

Omkring 1915 börjar Tore rita egna skärgårdskryssare men han får inte signera ritningarna utan de stämplas ”Knut Holms Yachtvarv”. Därför debuterar Tore först 1919 med 55 kvm skärgårdskryssaren ”Mayflower”. Han slår igenom 1920 med den utmärkta konstruktionen , 40 kvm ”Sif”, med vilken Tore och brodern Yngve vinner OS-guld samma år i Antwerpen. Aret efter konstruerar Tore den drygt 20 meter långa 95 kvm:s skärgårdskryssaren ”Marga IV” (numera ”Pajazzo”), en konstruktion som Yngve förlänger ytterligare och som resulterade i ”Britt-Marie”. Dessa båtar dominerar skärgårdskryssarseglingen under hela tjugotalet och resulterar i att nya regler instiftas. Tore inriktar sig alltmer på att konstruera och segla R-yachter. I ett försök att lansera Holmbåtarna internationellt, deltar Tore 1928 i Genuaregattan med 6-orna ”Lilian” och ”Västanfläkt”. De bägge båtarna vinner alla del seglingarna och beställningar från alla jordens hörn kommer till varvet i Gamleby, vilket resulterar i att Holms Yachtvarv är det produktivaste i Sverige.

I början av trettiotalet tar Tore över varvet efter sin far. Vid OS-seglingarna i Amsterdam leder Tore när ett rigghaveri spolierar guldchansen och han får nöja sig med ett brons. 1929 konstruerar och bygger Tore 6:an ”Bissbi” för Erik Åkerlunds räkning. ”Bissbi” anses vara Sveriges vinstrikaste båt, bl.a två segrar i entonnarpokalen. Sverige har vunnit entonnarpokalen 11 gånger, 10 av dem i Tore Holm- konstruktioner. 1932 vann ”Bissbi” guld i OS i Los Angeles med Tore Holm vid rodret. Vid OS- seglingarna 1936 i Berlin blev Sven Salén och Tore bortprotesterade av Italienarna och fick nöja sig med ett brons. I London OS 1948 fick man återigen nöja dig med ett brons, då ett sidvant brustit. Två guld, ett silver och tre brons på fem olympiaden är oslagbart i den svenska OS-statistiken.

Andra kända 6m R-yachter som Tore konstruerat är ”Marianne”(1934), ”Ian”, ”Tidsfördrif” och ”Fågel Blå”, ”May-be”-båtarna är legendariska. I Internationella 8-m klassen har Tore konstruerat ”Elsinore” (1930), ”Ranja” (1935), ”Wanda” (1937), ”Atair” och ”Ilderim” (1939). I 10-m klassen konstruerar han ”Zibeline” och ”Gullkrona”. Andra större konstruktioner är Saléns ”Havsörnen” (1938). Vid sjösättningen av ”Havsörnen” satt Evert Taube på fördäck och sjöng Havsörnsvalsen. För några år sedan såldes ”Havsörnen” på auktion i Sothebys, London till ett pris på över två miljoner kronor.

När internationella 5-m klassen introducerades i Sverige 1936 blev Tore Holm dess främste konstruktör genom båtar som ”Ran” och ”Mystic”(1937), 4 stycken 5m R-yachter tillverkades 1937. Numera seglar ”Mystic” med Gamleby som hemmahamn. ”Going” och ”Maribell” är andra kända 5-m yachter. Enbart i KSSS:s fartygsregister stod Tore Holm 1940 upptagen med 28 konstruktioner.

Av: Georg Lowejko